09-08-10

Trail Ubaye Salomon

P090810_09.45.jpgEindelijk was het dan zover... Op zondag 8 augustus waren we om 5u uit de veren om richting Barcelonnette te trekken. De start van de trail zou om 8u30 weerklinken maar ons hotel lag 88 km van Barcelonnette vandaan en in de bergen haal je geen serieuze snelheden alhoewel onze GPS daar anders over denkt... Volgens ons madam kan je op alle bergweggeltjes aan 90 km/u vlammen Verstomd. Daarbij moesten we ook nog eens over de hoogst berijdbare col van Europa - col de la Bonnette - weliswaar met prachtige uitzichten onderweg maar toch redelijk vermoeiend voor de chauffeur, ondergetekende dus.

Na 2 uurtjes rijden konden we ons borstnummer opspelden en om 8u15 gingen de "randonneurs" gewapend met wandelstokken van start. Toch vreemd dat ze eerst de wandelaars laten starten en een kwartier later de lopers. Ik schat dat er een 30-tal wandelaars waren dus dit viel alsnog beter mee dan verwacht.

De eerste 5,5 km waren redelijk vlak maar sneller dan een dikke 9 km/u lukte niet. We kwamen al onmiddellijk op nauwe paadjes terecht waar je niet echt veel lopers kon voorbijsteken. Na de eerste drankpost rond km 6 begon het serieuse werk. We gingen in één ruk van 1200 meter hoogte naar 1400 meter over een afstand van 1 km (20 %). Iedereen stond te voet en het zweet hutste van mijn lijf. De paadjes werden nog smaller, goed voor een halve man, en het pad lag bezaaid met grote en kleine stenen. Nu en dan moesten we een riviertje overhuppelen, heerlijk.

Frank was reeds kort na de start van me weggelopen, elk ging zijn eigen tempo lopen. Normaal is hij een veel beter klimmer dan ik en omgekeerd ben ik meer een durver bij het afdalen. Mijn gemiddelde snelheid was ondertussen gezakt tot net iets boven de 5 km/u en toen dacht ik nog om dit ruimschoots te compenseren tijdens de afdaling...

Rond kilometer 10 zag ik plots Frank voor me opduiken. Hij zag er niet zo best uit, het zweet stroomde langs zijn gezicht en hij ademde moeilijk. Zijn camelbak werkte niet zoals het hoorde en hij kon amper drinken. Ik maande hem aan om voldoende rust te nemen en heel traag te stappen. Rond kilometer 12 was er de splitsing met de marathonlopers en ik besloot te wachten op Frank, ik vertrouwde het niet zo goed. Na een dikke 8 minuten zag ik hem, hij had nu en dan een rustpauze genomen en zag er al iets beter uit. Ik gaf hem een gelleke en we wisselden van camelbak. Vanaf dit punt was het nog 2 km stijgen en vanaf dan begon de afdaling.

Rond km 15 was er nog een laatste bevoorrading met chocolade, rozijnen, appelsienen, cola, tucskes, water... en toen ging ik vlammen... dacht ik. Ik ging redelijk snel volgens de omstandigheden (12 à 15 % hoogteverschil) met een sterk geaccidenteerd pad maar telkens er een kilometer voorbijging zag ik dat ik amper 7,5 km/u als maximum haalde. Slik, een tijd van beneden de 3u30 zat er toen al niet meer in ook mede door mijn wachtpauze op Frank. Nuja, moest ik doorgelopen zijn dan had ik zeker niet meer kunnen genieten van mijn trail want ik was wel een beetje ongerust.

Ondertussen werd ik nu en dan voorbijgelopen door een volleerd daler/waaghals maar toch kon ik er zelf nog een aantal voorbijlopen. De laatste kilometer was op asfalt en bijna volledig vlak en ook daar kon ik er nog een 3-tal oprapen. Ik denk dat die ervaren berglopers op een vlak parcours geen verschroeiende snelheden zouden halen, 't is een beetje zoals in de koers, denk ik. De echte berggeiten winnen ook geen klassiekers. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat ik binnenkort wedstrijden ga winnen, hoor.

Na 3u44'14" (bruto 3u44'41") over 23 km liep ik over de eindmeet, waarmee ik heel tevreden ben. Door het hoogteverschil met België had ik al de ganse vakantie het gevoel dat ik absoluut geen conditie had, ik werd al moe als ik een trap moest oplopen. The day after voel ik me bijzonder fit, bijna geen pijntjes. Op naar de volgende uitdaging... Le trail côte-d'Opale op 12 september.

Hoe Frank het ervan afgebracht heeft lees je binnenkort wel op zijn blog....

10:42 Gepost door Spencerwoman | Permalink | Commentaren (13) |  Facebook |

Nogmaals dikke proficiat Veerle, je bent in topvorm !

Gepost door: Chris | 09-08-10

moet super zijn. die wil ik ook ooit eens doen!

Gepost door: Peter | 09-08-10

amai nie lijkt me wel een zware aangezien de tijd proficiat meid

Gepost door: gerry | 09-08-10

Na de 4daagse & EK liep ik een beetje achter met blogs lezen. Fijn dat de trail zo lekker ging. Die bergen zijn wij in Nederland & Belgie niet gewend. Proficiat dat het zo mooi ging.

Gepost door: Bjorn Paree | 09-08-10

Van harte proficiat met de prestatie.

Gepost door: Yves | 09-08-10

Uw hoogtestage is blijkbaar goed verlopen ! De goede vorm laat u ook niet in de steek, op naar cote d'opale, met op 22/8 la Mer du Nord als tussenstop ;-)

Gepost door: jogginggirl | 09-08-10

Het ging je beter af dan Frank zo lees ik dan toch. Proficiat met je mooie prestatie!!

Gepost door: Tiny | 09-08-10

Een dikke proficiat,Veerle.

Gepost door: Marc Bemong | 09-08-10

super prestatie al dat berggeweld en nog kunnen genieten ook
petje af

Gepost door: marnix | 09-08-10

Het feit dat je de dag erna weinig of niks voelde, na zo'n wedstrijd, zegt genoeg. Chapeau!

Gepost door: Sandy | 09-08-10

een prestatie om u tegen te zeggen ! goe gedaan

Gepost door: Filip | 10-08-10

Gefeliciteerd en zwaar deze trail.
Je hebt afgezien en genoten en dat heeft ook zijn waarde.
Geniet lekker na.
Groet Rinus.

Gepost door: rinus | 10-08-10

Heel veel respect voor jullie prestatie!! Hopelijk heb je nu helemaal de trailsmaak te pakken!